luni, 4 august 2014

12 intrebari detaliate

As vrea sa detaliez cu exemple concrete acele intrebari amintite intr-o postare anterioara luate din The Full Montessori:

1. Are you encouraging his independence?

Sa incurajezi indepenta unui copil inseamna sa il lasi pe el sa faca acele lucruri pe care le poate face singur. Desigur, asta presupune timp, rabdare si dedicare din partea adultului, si mai ales viziunea pe termen lung. Ce ne intereseaza mai mult, sa avem curatenie in casa si copilul sa arate impecabil, sau copilul sa devina independent cat mai repede si mai firesc?

De exemplu: la 1-2 ani, un copil poate sa tina o cana de toarta, sa tina o lingura/furculita in mana, sa le duca la gura, etc.
De exemplu: la 2-3 ani, un copil poate sa se spele pe maini, sa se spele pe dinti, sa-si dea singur jos chiloteii (pana la 2 ani a renuntat deja la scutec, caci se face toilet training zilnic; iar cand se renunta la scutec, se renunta de tot, si ziua si noaptea! Nici eu nu stiam la momentul respectiv, il mai lasam noaptea sau ziua cand aveam drumuri mai lungi cu masina. Dar am observat ca mai mult bulversam copilul, caci se scapa iar pe el ziua), sa se incalte (anumite sisteme de prindere), sa se descalte, sa manance, sa puna la loc materialele cu care lucreaza, etc.
2. Do you involve him in the cooking, cleaning, and gardening?

Copiior oricum le place sa participa la activitatile in care te vede si pe tine, adultul, ca participi. Baiatul meu adora sa se joace cu coca, cu faina. Cand facem briose, el amesteca aluatul, pune hartiutele in tava de briose! :) Odata mi-a dat pestele prin malai, eu doar l-am pus la gatit!

La curatenie e bine sa participe, ca se invata cu intregul proces si si-l insusesc. Ei ajuta oricum bucurosi la pregatitul mesei, la stransul mesei, caci iubesc adultul nespus si vor sa-l multumeasca.

La gradinarit la fel, le place sa vada ca din samanta plantata de ei acum creste o floare/planta. Le place sa le stropeasca cu stropitoarea, sa grebleze, sa sape pamantul. Satisfactia pe care o cunosc din aceste activitati in care sunt implicati ii ajuta sa-si intareasca increderea in sine, sa-si formeze independenta.

Aici era implicat in taierea si lasatul sapunurilor la caponificat:

3. Do you let him play and work without interrupting him?

Aici facem cea mai crunta greseala: intrerupem mult prea des un copil atunci cand se concentreaza. Momentele de concentrare la copii sunt extrem de importante! Pe de o parte pentru ca intrerupem un act de invatare (care de cele mai multe ori nu va mai fi reluat), si pe de alta parte, cu timpul, isi va pierde abilitatea de concentrare. De aceea in Montessori exista 3 ore de lucru in care copilul este lasat sa-si aleaga cu ce lucreaza si este lasat sa exerseze pana cand doreste (=pana isi insuseste o deprindere/abilitate/cunostinta).

4. Do you avoid saying "good job" and instead celebrate his specific accomplishments?

Nu intrerupi copilul nici macar pentru a-i spune BRAVO (tot in ideea ca procesul de cunoastere este intrerupt si de cele mai multe ori nu va mai fi reluat niciodata). De fapt, "bravo" nici nu ar trebui sa existe in vocabularul nostru. Decat foarte rar, in momente de creatie artistica, sau cand isi depaseste un anumit stadiu de evolutie. Altfel va face lucrurile doar pentru acel BRAVO, fara sa mai aiba motivatia propriei reusite.

In schimb te poti bucura impreuna cu el de reusite, si-i poti aprecia incercarile cu "Te descurci foarte bine!", "Vad ca ai desenat o masina. Ce ai mai desenat?" Evitam generalizari de genul "Desenezi foarte frumos" sau "Esti un adevarat pictor"!!!

5. Do you set limits firmly and kindly, without resorting to rewards and punishments?

Exista limite setate in mod ferm si bland, dar fara recompense si fara pedepse! Copilului i se explica consecitele reale ale actiunilor sale. Fara minciuni! Iar daca refuza sa faca ceva (de exemplu sa stranga masa, sau sa puna ucariile la loc), la inceput ii spunem ca le facem noi pentru el, dar data viitoare ne asteptam sa le faca el. Apoi, daca tot nu functioneaza, si refuza in continuare sa coopereze, il luam cu noi sa asiste la stransul mesei, sau al mancarii de pe jos, etc. Magicul 3 functioneaza intotdeauna! Ii explici/arati (adultul trebuie sa fie ferm, sa se uite fix in ochii copilului) de 3 ori sau 3 zile la rand, apoi le va face singur GARANTAT! :)

6. Do you take your child out in nature and let him explore?
Explorarea naturii aduce mereu beneficii. Pe de o parte pentru ca il lasi pe el sa conduca expeditia, il lasi pe el sa ia initiativa. Pe de alta parte, natura ne incarca pozitiv pe toti si putem invata multe.

7. Does he sit with you at the dinner table?

Aici cred ca se refera la ideea ca la macar o masa sa fie toti membrii familiei impreuna. Este foarte important acest aspect, reunirea familiei dupa o zi plina, unde fiecare se revede, petrece timp impreuna, isi povestesc fiecare unul altuia ce au patit, ce au reusit, etc.

8. Do you read beautiful, high-quality literature with him?

Stimularea imaginatiei prin carti frumoase si de calitate, atat al aspectului fizic, cat si al continutului.

9. Do you limit his exposure to TV and computers?

Limitarea expunerii la televizor si calculator, sau un control cat mai bun al desenelor/emisiunilor vizionate de ei.

10. Do you respect his choice when he doesn't want to share a toy or participate in a group activity?

La fel de important este sa respectam decizia unui copil cand NU vrea sa imparta o jucarie cu alt copil. Pentru ei obiectele/jucariile sunt foarte personale. Este ca si cum ai cere unui adult sa imparta sotul/sotia cu altcineva. La fel este si pentru ei! Abia dupa varsta de 3-4 ani invata sa imparta lucrurile.

11. Do you have conversations with him while making eye contact?

In momentul in care discutam cu el, trebuie sa-l privim in ochi! Foarte important! Altfel il pierdem, nu-i acordam atentia cuvenita, si el simte asta.

12. Are you modeling respect, acceptance, and peace?

Puterea exemplului este cruciala! Ce vede in casa, asa va face si el. Daca vrei ca el sa invete respectul, trebuie sa-l respecti pe el mai intai. Eu am observat la copilul meu ce incantat era cand ii spuneam multumesc pentru orice imi dadea! :) Si acum zice si el multumesc/cu placere. Si nicio secunda nu i-am impus sa spuna multumesc! Doar pentru ca eu i-am spus lui multumesc! :)

Daca vrei sa-l inveti acceptarea, accepta-l si tu pe el asa cum este, cu limitarile caracteristice varstei. S-ar putea ca mai tarziu sa te accepte si el in limitele varstei tale.
Daca vrei sa-l inveti pacea, atunci fii bun cu el si va creste un adult echilibrat.



Cam astia sunt cei 12 pasi de urmat daca nu-ti permiti o gradinita Montessori!

P.S.: Chiar daca un copil merge la o gradinita Montessori, nu este suficient. Aceste indrumari trebuie urmate oricum si acasa pentru rezultate optime!

Sper ca a fost de ajutor articolul meu. Daca mai aveti ceva de completat, va invit sa lasati comentarii cat mai multe!!!

Un comentariu:

Codruta spunea...

Draga mea Catalina ma bucur tare mult sa te gasesc printre mamicile blogosferiste.
Articolul tau este unul foarte de bun simt din punctul meu de vedere.
Legat de televizor si opinia montessori, televizorul este total INTERZIS si asta pentru ca afecteaza dezvoltarea psiho - somatica a copilului pentru ca poate creea probleme legate de atentia distributiva si focalizarea privirii, afecteaza copilul in invatare.
Atentie deci, parinti dragi, TV-ul si orice ecran plat este un dusman de temut pentru copiii nostri.